A konyhaművészet egyik legvitatottabb kérdése, hogy olajat vagy zsírt használjunk-e az ételek sütéséhez. A válasz nem egyértelmű, mert van olyan étel, amit az egyikkel, és van, amit a másikkal érdemes készíteni. Régóta érvelnek a tudósok hol az egyik, hol a másik mellett, a laikusok pedig elvesznek az információk rengetegében.

A választ az is megnehezíti, hogy sokféle olaj van, több alapanyagból és technológiával készül.

Az egészséges táplálkozás alapvetése, hogy a napi energiabevitel harminc százalékának zsírból kell állnia. A többszörösen telített zsírsavakat tartalmazó zsiradékok a legegészségesebbek, fontos szerepük van a szervezet működésében (idegrendszert szabályzó hatásuk fontos). Ezek leginkább az olíva- és a napraforgóolajban találhatók, és a halakban vannak nagy mennyiségben (omega6).

oli1

Manapság újra divatba jött a zsírban sütés, annak ellenére, hogy az egészséges életmódot hirdetők ellenzik. Egy minőségi hús sütésekor megmaradó szaftnak azonban nehéz ellenállni, egy jó séf pedig csodákra képes vele. A zsír egyébként az egyik legtöbb energiát tartalmazó tápanyag.

De nézzük más oldalról! Az étolaj telítetlen zsírsavakat tartalmaz, kis mennyiségben jótékony hatású, nagyban viszont nem tesz jót a szervezetünknek. A hevítés, vagyis a sütés során az olaj szerkezete megváltozik, és káros anyagok keletkeznek. Ezért nem jó a sütés után leszűrni, és később újra felhasználni. A hidegen sajtolt olajok sokkal egészségesebbek. Főleg saláták készítésénél érdemes használni, a hevítés ugyanis ezeknek sem tesz jót. Ha sütünk, inkább zsírt használjunk, de ha lehet, növényi zsiradékkal (kókuszzsír, pálmazsír). Ha olyan ételt készítünk, amelyhez elengedhetetlen a bőséges olaj használata – mint például a sült krumpli, vagy rántott húsok – ne napraforgóolajat válasszunk.

oli2

A vitában kevesen mérlegelik azt a tényt, hogy az olaj károsítja a környezetet. A felhasznált olajok a háztartásokból általában a vizeinkben kötnek ki, ami pusztítja az élővilágot.

A zsír megítélése gyakran változik, hol egészségesnek tartják, hol nem. Mostanában nagy divat lett a mangalica zsír, de tudni kell, hogy évekkel ezelőtt még nem javasolták a használatát. Sokan a liba- vagy a kacsazsírra esküsznek. A divat változhat, de az vitathatatlan tény, hogy finomat készíteni csak jó zsírból lehet.

oli3

A címben feltett kérdésre tehát nincs egyetlen helyes válasz. Attól függ, hogy milyen ételhez használjuk és milyen technológiával készül. A szervezetnek szüksége van telített és telítetlen zsírsavakra is, ezért ha ésszel és módjával használjuk őket, akkor a válasz: zsír és olaj is.

AirChef

Kapcsolódó cikkünk: Ezt eheted! A világ legegészségesebb zsiradékai

 

SZTÁRHÍREINK

FŐTÁMOGATÓ

Kende Gastro logo 5 prof konyha

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.