Amerikai kutatók bizonyították, hogy a növényekben jelenlévő fitokémiai anyagok, vagyis a színekért felelős komponensek, olyan tápanyagokat biztosítanak a szervezetnek, melyek rendszeres fogyasztása jelentős egészségügyi előnyökkel jár. Úgy vélik, hogy ezek kiválóan együtt tudnak működni a zöldségekben, gyümölcsökben jelen lévő rostokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal, hogy tovább csökkentsék bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát.

szinesetelek1

A Produce for Better Health Alapítvány kutatásai szerint a fitokemikáliák antioxidánsként is működhetnek, vagyis megvédhetik és regenerálhatják a sejtjeinket. David Heber élelmiszerkutató az ételeket uralkodó fitokémiai sajátosságaik alapján csoportosította.

Kék/lila
Antioxidánsokban gazdag élelmiszerek, amelyek csökkentik a szív- és érrendszeri, valamint számos daganatos megbetegedés kialakulásának kockázatát, ráadásul magas vastartalmuk miatt kiváló vérképzők is. Ebbe a csoportba tartozik például a padlizsán, az áfonya, a szeder, a szilva és a gránátalma.

szinesetelek2

Zöld
A májban olyan enzimek működését serkentik, amelyek segítik a szervezet méregtelenítését. Mindemellett kiváló K-vitamin, folsav és káliumforrások, továbbá omega-3 zsírsavakban is bővelkednek. Csökkentik a vérnyomást és a veseelégtelenség kialakulásának kockázatát. Együnk tehát sok brokkolit, káposztát, kelbimbót.

szinesetelek4

Sárga/zöld
Ezek az élelmiszerek a szem egészségéért felelős luteinben gazdagok, továbbá nagy mennyiségű C-vitamint is tartalmaznak. Eszerint bevásárlásaink alkalmával mindig kerüljön a kosarunkba avokádó, kivi, spenót, sóska vagy pisztácia.

szinesetelek5

Piros
Az olyan piros zöldségek és gyümölcsök, mint például a paradicsom, a görögdinnye vagy a rózsaszín grapefruit, likopinban bővelkednek. Erős antioxidánsként csökkentik a prosztatarák kialakulásának veszélyét, és elősegíti a szív- és érrendszeri megbetegedések elleni küzdelmet. Mindemellett jelentős C-vitamin és folsavforrások.

Sárga/narancssárga
Béta-karotinban gazdagok, továbbá bővelkednek A-vitaminban is, ami elősegíti a szem egészségének megőrzését és immunrendszerünk ellenálló képességét is fejleszti. A sárgarépa, a mangó, a sárgadinnye, az édesburgonya, a sütőtök és a sárgabarack tartozik az élelmiszerek ezen csoportjába.

ESZTER

Kapcsolódó cikkünk: 

 

SZTÁRHÍREINK

FŐTÁMOGATÓ

Kende Gastro logo 5 prof konyha

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.