"Az élet túl rövid, hogy rossz kávét igyál" – tartja a mondás, mellyel Boda Andrea, a Caffé Perté kereskedelmi igazgatója teljes mértékben egyetért. A több mint húsz éve Magyarországon jelen lévő vállalat vezetője szerint az elmúlt két évtizedben nagy változásokon mentünk keresztül, már ami a kávézási szokásokat és a kávékultúrát illeti, azonban az otthoni fogyasztás területén van még mit dolgozni.

boda andrea

Mi jellemzi a magyarok kávézási szokásait?
- Szeretjük a kávét, és az olasz kávézási kultúrához állunk inkább közelebb, tehát az erős, testes eszpresszót, kapucsínót, latte macchiatót preferáljuk, korántsem a német vagy az amerikai filterkávét.

Ha ránézünk egy átlagos kávéfogyasztóra, akkor be tudjuk lőni nagyjából, hogy mit fog kérni? Kor alapján például lehet társítani az emberekhez bizonyos kávéfajtákat?
- Abszolút. A 18-25 év közötti korosztály nem kedveli az eszpresszó kesernyés utóízét, ezért többnyire kapucsínót, a lattét és mindenféle ízesített kávét fogyaszt. Aztán ahogy komolyodunk, egyre inkább előtérbe kerülnek a rövid eszpresszó kávék szinte minden, tehát cukor és tej nélkül.

perte1

Magyarul fel kell nőnünk a kávézáshoz?
- Pontosan. Úgy tűnik, az ízlelőbimbóinknak is meg kell érniük. De ezen ne csodálkozzunk, hiszen a gyerekek sem fogadnak el még pár falatot sem a kesernyésebb ételekből. Ahogy telnek az évek, úgy nyílunk ki az ilyen ízek felé is.

Régen hatalmas élet zajlott a kávéházakban, a kulturális élet központjaiként is működtek. Manapság ez jelentősen átalakult. Jelenleg milyen itthon a kávézás kultúrája?
- Mi 1996-ban kezdtük itt, Magyarországon, ahhoz képest nagyon sokat változott jó irányba a helyzet. Akkor még az embereknek el kellett magyarázni, hogy nem a mennyiségtől függ a jó kávé, hanem a minőségtől. Húsz évvel ezelőtt el kellett magyaráznunk, hogy az igazán rövid, pici eszpresszóban van benne a kávénak minden olyan pozitív tulajdonsága, amelyre a szervezetnek szüksége van. Onnantól kezdve, hogy ezt továbbengedjük, már csak a vizet és a méreganyagot nyomjuk a csészébe. De akkor még az sem volt ismert, hogy a kapucsínó nem tejszínhabbal, hanem tejhabbal készült kávé. Más világ volt akkor, hiszen abban az időben csupán egyetlen kávét kellett kötelezően használnia minden étteremnek. Úgyhogy azt gondolom, valóban hosszú utat jártunk be, ráadásul egyre nagyobb az igény a jó kávéra. Az emberek az internetnek köszönhetően utána is járnak a dolgoknak, sokat utaznak, és tudják, hogy mit szeretnének fogyasztani.

perte3

Mit gondol, ez a fajta edukáció is feladata önöknek?
- Igen. Ezt nekünk fel kellett vállalnunk az első perctől kezdve, mert a kávé nem olyan termék, amelyet lepalackozok, és utána nincs vele semmi dolgom. Az első pillanattól az utolsóig, vagyis addig, hogy a kávézó elfogyasztja, dolgozni kell vele.

Mi kell ahhoz, hogy egy presszókávé tökéletes legyen?
- Ezt mi 4K-nak hívjuk. Kell egy jó minőségű kávé, egy jó állapotban lévő, megfelelően karbantartott és beállított kávéfőzőgép, valamint egy szintén megfelelően beállított kávédaráló. Ha túl finomra állítjuk, égetjük a kávét, ezáltal kesernyés íze lesz. Amennyiben túl durvára állítjuk, túlságosan gyorsan folyik le a kávé, és híg, vizes löttyöt kapunk. Ez az a három dolog tehát, amit mi, mint kávéforgalmazók biztosítani tudunk a partnernek. Amit viszont nem tudunk, az a negyedik elem, vagyis a kéz: a barista, aki tudja, hogyan kell jó kávét készíteni. Úgyhogy, visszatérve a misszióra, ebbe nekünk bele kellett állnunk, oktatunk, magyarázunk az alkalmazottaknak és a fogyasztóknak is. Most is van egy kávénagykövetünk, egy magasan képzett fiatal barista, akinek kifejezetten az a feladata, hogy folyamatosan járja a partnereket, és egyrészt felkutassa a hibákat, másrészt tanítsa az alkalmazottakat. Egyébként ezzel összecseng, hogy most készülünk nyitni egy Barista Egyetemet Budapesten, a Fő utcában, ahol nemcsak a vendéglátásban dolgozók, hanem az amatőrök is elsajátíthatják a kávéfőzés rejtelmeit.

perte2

Ha már az amatőröket említette, mi a helyzet az otthoni kávéfogyasztással? Milyen kávék kerülnek a bevásárlókosarainkba?
- Ha a nagy tömeget nézzük, akkor az árérzékenység a meghatározó, és még mindig kotyogóson vagy az itthon nagy népszerűségnek örvendő márka kávéfőzőjén főzik le a feketét. Itt jegyezném meg, hogy a hipermarketek által forgalmazott 100 százalékos arabica megjelölésű kávé sem garantálja a jó minőséget. A minőségi vásárlók esetében a kapszulák a népszerűek, egy szűk réteg pedig hajlandó nagyobb összeget is áldozni a kávéfőzőgépre, és darálós változatot vásárol magának. Akik ez utóbbi a körbe tartoznak, azok már a magasabb árfekvésű kávékat vásárolják meg.

Az önök termékei miben mások, mint a hipermarketek polcain lévők?
- A legfőbb különbség az, hogy frissen vannak pörkölve. Mi pontosan ezért hoztuk Magyarországra a kávépörkölő üzemünket, hiszen elvégezhetnénk ezt a munkát Modenában is, hogy aztán onnan importáljuk a már megpörkölt kávét. Ezzel azonban nem tudtuk volna a frissességet garantálni. Budaörsön viszont hetente pörkölünk, majd 7-10 napig érleljük kávét silókban, csak ezt követően csomagoljuk és szállítjuk ki a partnereknek. Mindig azt szoktam mondani, hogy a szeletelt kenyeret is meg lehet enni, hiszen másfél hónap a szavatossági ideje, de micsoda különbség van akkor, ha bemegyek egy pékségbe, és a kemencéből frissen kivett kiflibe harapok bele. A kávénál ugyanez a helyzet: bár egy kávé két évig is eltartható, minőségében hatalmas eltérések vannak a frissen pörkölt változatokhoz képest.

ESZTER

Kapcsolódó cikkünk: "Élményt kínálunk a fogások mellé"

 

hirdetés
hirdetés

SZTÁRHÍREINK

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.