Merész vállalkozás ezt a témát boncolgatni, mert ízlések és pofonok, tudjuk, nagyon különböznek. Hogy mitől jó egy étel, az függ a személyes preferenciáinktól, a megszokásoktól, a földrésztől, az alapanyagoktól és a technológiáktól is. Ezért van nehéz dolga az ételkritikusnak, és ezért kell vigyázni a véleményalkotással. Egy viszont biztos, vannak olyan alaptételek, amelyeket érdemes figyelembe venni, amikor ítélkezünk.

Métterem2

Egy vendéglátóhely megítélése nem az étel kóstolásától vagy elkészítésétől indul, hanem attól a pillanattól, amikor belépünk az étterembe. Már az enteriőr is befolyásolhatja a véleményt: fontos az első benyomás. Ekkor következik a vendéglátás legfontosabb része, az emberi tényező. Sokszor a felszolgálók hozzáállásán, udvariasságán és szaktudásán áll vagy bukik egy hely sikere. Ha minden jól megy, gyorsan megtaláljuk a megfelelő asztalt, és a felszolgáló - ha vérbeli profi - a mi stílusunkat, habitusunkat már a köszönés pillanatában felméri.

Métterem4

A következő lépcsőfok az étterem kínálatának megtekintése, azaz az étlap. Ideális esetben átlátható és trendeket követő menü segíti a választásunkat. Szerencsés esetben online verzióban is hozzáférhető. Az étterem tematikájára jellemző ételek legyenek az étlapon, mert zavaró lehet, ha egész más van az étlapon, mint amit a cégtábla sugall. A szemlélődésünk ilyenkor nem csak az étlapra korlátozódik, közben észleljük magunk körül a teret, látjuk a személyzet viselkedését, mozgását, öltözködését, egymáshoz és a vendégekhez való hozzáállását. Ezek mind apró impulzusok, nüanszok, amiket az agyunk folyamatosan raktároz és elemez. A mostanában divatos látványkonyháknak érdemes odafigyelni arra, hogy csak étvágygerjesztő párák és gőzök lengjék be a teret, mert rendkívül illúzióromboló, ha kellemetlen szagot érez a vendég.

Ha ezeken a külsőségeken túlvagyunk, és elérkezett a rendelés ideje, megint az emberi tényező lesz meghatározó: a felszolgáló szaktudása. Az ételekről tudjon információt adni, elmondani, milyen alapanyagok felhasználásával és technológiával készültek. Rendkívül fontos, hogy tudjon ajánlani. Ez kellemes a vendégnek, bizalomgerjesztő, és azért nagyon fontos, mert tulajdonképpen a felszolgáló az étterem sales-ese.

mitöljó egy étterem

A választás után újabb kritikus pont, hogy mennyit kell várnunk az ételre. Ha túl gyorsan érkezik, az gyanús – gondolom, nem kell taglalni, miért. Az is baj, ha hosszú a várakozási idő, de ha a felszolgáló elmondja, miért tart sokáig az étel elkészítése,megértőbbé teheti a vendéget.

Nos, érkezik az étel! Ettől a ponttól fontos a séf szaktudása, hiszen a szemünkkel eszünk először. Az étterem tematikájától és stílusától függ a tálalás, lényeges, hogy azt tükrözze, amit maga az étterem. A fine dining tálalás csak abban az esetben várható el, ha illik az étterem jellegéhez. Az viszont mindig jogos elvárás, hogy a tálalás szép, esztétikus, az ételhez simuló legyen. Amennyiben ez is rendben van, a vendég nem fog rögtön az ételhez nyúlni, hanem előbb megcsodálja. Manapság az is jellemző, hogy előkerülnek a telefonok, hogy az Insta követők se maradjanak le a látványról. Az étel ne legyen sütőszagú, ne hozzon más illatot, mint a feltálalt tétel alapanyagai.

Ezután már csak az étel elfogyasztása következik. Itt nyilván az számít, ki mit szeret, ami rendkívül szubjektív, de szakmai szemmel sok mindent lehet figyelni. Megfelelő-e a hőmérséklete, hogyan kezelték az ételt, a köretek illene-e hozzá, megfelelő volt-e az állaga, mennyire volt díszítve a tányér, mennyire kreatív, utánozható a tálalás, stb. Az sem mindegy – természetesen az elfogyasztott fogások számától függően –, hogy milyen tempóban érkeznek az ételek.

A fogyasztás befejezése után az utolsó tételre muszáj felhívni a figyelmet: mindig az marad meg a vendég emlékezetében! Ezért ha desszerttel fejezzük be, annak is tökéletesnek kell lennie, ha kávéval, annak mindenképpen! Itt jegyeznénk meg, még nagyon nem ismerték fel a kávé fontosságát. Legyen jó a kávé!

Métterem1

Az étkezés befejezésével újra a felszolgálókon a sor: udvariasság, tisztelettudás, soha nem sürgetés!

A válasz arra, hogy mitől jó egy étteremben elköltött ebéd vagy vacsora több változón múlik, és nemcsak az elfogyasztott étel minősége határozza meg az étteremről szerzett benyomásunkat. 

AirChef

Kapcsolódó cikkünk: Dutyiba zárt luxusétterem

 

GASZTROARC ABC - KERESŐ

FŐTÁMOGATÓ

Kende Gastro logo 5 prof konyha

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.