A kávézás szerelmese és a kávékészítés mestere, Nezvál Máté került a Foodyny górcsöve alá. Pályafutásának, és eddigi eredményeinek köszönhetően egy olyan pörkölőt hozott létre, melynek számos kávézó és étterem élvezi gyümölcsét.
A kávé a kávécserje nevű növény termésének, a kávébabnak feldolgozott magja. Fejlődéséhez 900 m feletti magasság és szubtrópusi éghajlat szükségeltetik, amiből a Földön egy olyan sáv van, ahol egyáltalán termeszthető. Érdekes, hogy sok fajtája van, viszont gazdasági szempontból csak két releváns fajtából, nevezetesen az arabica és a robusta cserjéből készítenek a hétköznapokban kávéitalokat. Természetesen Máté, és az általa létrehozott 42 pörkölő ezeken belül is a kifejezetten magas minőségű arabica fajtákkal foglalkozik.
Hogy mi is az a 42? Érdemes ezzel kezdeni, hiszen a névválasztás is fontos egy brand életében. A magyarázat egyszerű annak, aki hallott már a Galaxis útikalauz stopposoknak című rádiójátékról, vagy olvasta a könyvet. Ezek alapján a mű fontos tézise, a történet nagy mondandója az élet értelmét firtató végső kérdésre - amit egy számítógép adott meg válaszként – a 42. Nos, ha felülemelkedünk Máté egyik kedvenc történetén, akkor elmondhatjuk, a jó kávéra is válasz a 42.
Nezvál Máté a szó szoros értelmében, mint ahogy a fekete nedű telíti a csészét, cseppenként került a kávézás világába, aminek szeretete teljesen elragadta őt. Pályája kezdetén ugyan családi vonatkozásban már kapta a cseppeket, hiszen édesapja hosszú éveken keresztül Magyarországon a FAEMA (kávégépek) termékek képviseletét látta el. Miközben információs kommunikációt tanult, a kávézás szép lassan beszippantotta. Olyannyira, hogy az elsők között volt a magyar vendéglátásban, aki mint barista dolgozott a pult mögött.
A Centrál Kávéház szakmai felelőse lett, illetve a Manuel Caffé-nál is dolgozott. Végleges voksát a szakma oltárán akkor tette le, mikor Bernben a Barista Világbajnokságon képviselte hazánkat. Elmondása szerint egy olyan világot tapasztalt meg, amit itthon még álmodni sem lehetett. Komoly háttérrel rendelkező versenyzők vettek részt az eseményen, melyek mögött pörkölők álltak, valamint egész stábok segítették munkájukat - itt találkozott azzal a vonallal, amit most speciality kávénak hívnak. Mikor belekóstolt egy dán pörkölőből hozott főzetbe, rádöbbent arra, mi is az igazi kávézás, és milyen is egy világos pörkölés - azt az ízvilágot a mai napig nem felejtette el. Hamarosan a Dallmayr cég magyar képviseleténél kezdett dolgozni, ahol aztán mint tréner olyan szakmai sikereket ért el, hogy a cég képviseletében nyakába vette a világot.
Ez az időszak nagy segítség volt a számára: egyrészt megalapozta ezzel saját pörkölőjét, másrészt olyan rálátása lett a szakmára, ami nagyban befolyásolta őt a választott útján. Ez idő tájt látott bele a pörkölés rejtelmeibe is, és mikor újra elkezdett tevékenykedni Magyarországon, már saját blend-jét egy bécsi pörkölő segítségével terjesztette. Természetesen az út nem volt könnyű, hiszen csak magas minőséget állított elő, és annak megkérte az árát is. Nem egy akart lenni a jó minőséget adó pörkölők közül, akik néha a mennyiség és az eladási kényszerűség miatt esetleg silányabb minőséget adnak - a Pörkölő akart lenni. Persze ez az út sokkal lassabb és nehezebb volt, hiszen a magyar gasztropiacon számtalan brand és blend van, akik jó, de nem magas minőséggel, valamint ingyen kávégéppel, illetve alacsony árakkal dolgoznak. Máté ezt pont fordítva csinálta: magas minőséget, az ahhoz belőtt árral, de nem mindenkinek. Ha valaki tőle szeretett volna kávét, nemhogy nem kapott gépet hozzá, hanem Máté mondta meg, milyen gép kell a vendéglátóegységnek ahhoz, hogy a nevét és termékét adja a kávéhoz. Ez merész dolog volt, mikor még nem volt elterjedt nálunk a speciality kávézás, és még sokan nem értették ezeket a főzeteket. De azt kell mondani: a stratégia bevált, és az elhivatott munka meghozta számára a sikert.
Egy idő után macerás lett a bécsi pörkölőből Magyarországra logisztikázni a tételeket, így a megnövekvő mennyiség miatt időszerű lett a saját pörkölő létrehozása, mely a mai napig működik - ugyanakkor Máté 42-es ars poetica-ja megmaradt továbbra is.
Emellett folyamatos monitoring-ot végez, illetve ahol az ő terméke, termékei találhatók, betanítja azt is, miként kell bánni a 42 pörkölésű kávékkal. Roppant mód ügyel arra, hogy kávéja ne jelenjen meg két egymás mellett lévő üzletben, és arra is, kinek ad kincseiből. Ezt a minőséget még azzal is erősíti, hogy folyamatos oktatásokat, kávé coaching-okat tart, és nem engedi el a 42-es pörkölő termékeit azzal, hogy megkaphatta egy vendéglátóegység. Igyekszik a belőlük készült kávékat rendszeresen tesztelni, hiszen a minőség Máté védjegye.
AirChef